Blir en annen når jeg drikker – hvordan endre dette?

Hei, jeg har spørsmål om hva jeg kan gjøre for å få hjelp. Jeg er «tidligere» rusmisbruker på narkotiske stoffer, å har nok på dratt meg noen reaksjonsmønstre som ikke er gode å ha. Jeg plages ikke mye med dette til vanlig, men når jeg drikker så skjer det på ett øyeblunk at jeg er en annen. Jeg prøver å få hjelp av psykolog men systemet vil ikke ta meg til behandling siden det trigges i rus, å rus apparatet tar meg ikke inn siden jeg har kontroll utenom når jeg drikker.
Jeg har kommet forlangt til at jeg skal gi opp, men en fyllekule for min del ødelegger i lang tid for meg, å jeg er lei av å skremme bort menneskene rundt meg. Jeg vet at det eneste er å slutte å drikke, men hva når man ikke styrer den avgjørelsen selv? Hvem skal man ta kontakt med?

Mann, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du beskriver en situasjon som nok mange kjenner seg igjen i, og den mest effektive løsningen er, som du selv skriver, å slutte å drikke. Det er mange tidligere rusmisbrukere som må gi opp alkohol, selv om de i utgangspunktet ikke hadde noen utfordringer med alkohol. Årsaken til at mange finner at det er nødvendig, er delvis grunnet alkoholens virkning – her svekkes evnen til å ta gode avgjørelser (f.eks. i forhold til å sprekke), og at alkohol er et rusmiddel som gir rus – som i seg selv kan trigge til videre rusbruk.
Fordi det fremstår såpass uklart for oss hva du mener med at du ikke styrer om du kan slutte å drikke selv, så blir det vanskelig å svare godt på dette. Om du ikke styrer den avgjørelsen selv, hvem styrer den da? Hvis du med det mener at du ikke klarer å slutte å drikke, er saken en annen – og da kvalifiserer du jo til rusbehandling.
Uansett, så er det altså tydelig at det ikke er et alternativ å slutte å drikke. Det å endre adferd i fylla, når du har det samme mønsteret hver gang du blir full, er en ganske så vanskelig oppgave. Det eneste som gjerne da kan fungere, er å drikke mindre – altså ikke bli så beruset. Det er en øvelse som kan ta tid å lære seg, men det er noen steg det er lurt å tenke gjennom og følge for å klare det – de kan du lese mer om i denne artikkelen.
Du lurer på hvem du kan ta kontakt med. Du har så vidt vi forstår fått avslag om hjelp i spesialisthelsetjenesten. Et alternativ er å be legen din om henvisning til avtalespesialist. Noen kommuner har også tilbud for mennesker med milde til moderate rusproblemer, sjekk ut din kommunes nettside eller ring de sentralt for å undersøke dette.