Bekjent som har tatt store mengder Tramadol, Tramagetic og Oxynorm

Hei! En bekjent av meg sendte meg en mld idag om at han var dårlig. Han skriver at han har tatt 40 stk tramadol, 20 stk tramagetic 75 mg, og 25 stk oxynorm 10mg depot på under 3 døgn.
Han kaldsvetter! Eg syns dette høres vanvittig ut og første tanke er å kontakte lege.. men det vil han ikke pga at han er nettopp ferdig med prøvetid etter endt soning pga narkotika. Han skriver jo rett frem i meldingene og er oppegående sånn sett, selv om eg ikke helt kan forstå det.. hva gjør eg? Hvordan kan eg hjelpe? Hvor lenge er han dårlig før det forsvinner ut av systemet hans? 🙁

Annet, 40 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
RUStelefonen er ikke en akutt tjeneste. For henvendelser som krever umiddelbar respons, må du kontakte lege eller legevakt 116 117, eller AMK 113.
Hvis dette stemmer, høres det som enorm store mengder som vil føre til overdose og kanskje også død. Dersom noe av medikamentene er depot, vil overdosefaren vare over en lengre periode. Lege og legevakt har taushetsplikt overfor politiet, så dette er ikke noe han trenger å bekymre seg for.
Det du kan gjøre for han, er å ringe 113 på vegne av han.