Andre piller enn Ibux og Paracet for å holde tankene i sjakk?

hei, jente 14 år her, jeg har tatt noen piller for å holde tankene mine i sjakk men de hjelper nesten ikke. Så jeg bare lurte på om det gikk an å ta noen andre tabletter i stede får Ibux og paraset?

Kvinne, 14 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Ibux og Paracet er smertestillende og febernedsettende, og har lite eller ingen innvirkning på din psyke.
Hvis du har problemer med å «holde tankene i sjakk», hjelper det ikke å ta en tilfeldig pille og håpe det blir bedre. Det fungerer ikke sånn. Hva du heller bør gjøre, er å snakke med noen som faktisk kan hjelpe deg. Nå vet ikke vi så mye om deg og din situasjon, men du kan f.eks. snakke med venner/familie, helsesykepleier på skolen eller en helsestasjon for ungdom. En annen mulighet er å snakke med lege eller psykolog – dersom disse mener at du har medisinsk nytte av en bestemt medisin, kan du få den skrevet ut på resept. Det er langt bedre å få en medisin som faktisk er tilpasset dine behov, enn å prøve deg fram på egenhånd – noe som potensielt kan utvikle seg til å bli ganske problematisk.
Se gjerne også denne oversikten over gode hjelpetjenester.