Abstinenser av Reltebon?

Hei😊
Er nylig opoerert for ryggsmerter. FÞr operasjon hadde jeg store smerter og fikk Reltebon 10mg 2 ganger daglig. Dette er et morfinpreparat. Sliter nÄ med sÞvnlÞshet, rastlÞshet, prikking i foter og hendene. Er eller kan dette vÊre abstinenser, burde jeg fÄtt en nedtrapping pÄ preparatet. Har brukt preparater i ca 2,5.mnd.
Mann, 49 Ă„r fra TrĂžndelag

RUStelefonen svarer:
Virkestoffet i Reltebon heter oksykodon og er et opioid som likner pÄ morfin. Det er vanedannende og hvis du har brukt det daglig i to og en halv mÄned er det ikke rart at du opplever abstinensplager nÄr du slutter eller trapper ned.
I felleskatalogen stÄr det at fÞlgende symptomer kan oppstÄ nÄr du slutter pÄ Reltebon:
«Gjesping, mydriasis (store pupiller), tĂ„reflom (lakrimasjon), rhinorĂ© (rennende nese), tremor, hyperhidrose (svetting), angst, uro, kramper og sĂžvnlĂžshet.»
Som du ser stemmer dette overens med symptomenene du beskriver. Anbefaler deg Ă„ ta en prat med legen din dersom du fĂžler at du har behov for langsommere nedtrapping.
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.