Virker det rimelig at jeg kan ha blitt dopet ned?

(Deler av teksten er fjernet for å anonymisere innsender)
En mann som utgav seg for å være ingeniør, tok meg med til et utested og bestilte drikkevarer. Utestedet fremsto som svært provisorisk. Sett i ettertid innså jeg at mannen jeg ble med samarbeidet med utestedet for å få de inviterte til å betale store barregninger. Han lot som om han betalte halvparten av regningen med sitt kort, men jeg har i ettertid kommet til at jeg var den eneste som betalte, og at det hele var arrangert.
Like etter at jeg hadde tastet koden og betalt regningen kom jeg plutselig til sans og samling, løp ut fra stedet og kom meg tilbake på hotellet. På hotellet hadde jeg synsforstyrrelser som jeg aldri tidligere har opplevd i alkoholrus. Taket beveget seg på en merkelig måte. Taklistene syntes å være i bevegelse.
På hotellet innså jeg at jeg var lurt, og jeg ringte og sperret kortet mitt. Da jeg senere fortalte om disse synsforstyrrelsene til en venn mente vedkommende at synsforstyrrelsene, og den den elendige dømmekraften jeg utviste da jeg tastet koden og betalte en alt for stor regning, kan ha hatt sammenheng med at det hadde blitt tilsatt et narkotisk stoff i det jeg drakk.
Jeg har ingen erfaring med narkotika. Virker det rimelig at jeg kan ha blitt dopet ned? Kan dop resultere i så svekket dømmekraft at man lar seg lure til å betale store regninger og/eller avslører PIN-koden? I så fall, hvilket stoff er den mest aktuelle kandidaten?
Vet dere om andre tilsvarende saker?
Hvor farlig kan det være å innta den type dop som slike bander benytter?

Mann, 51 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Rusmidler kan resultere i svekket dømmekraft. Dette gjelder også, og kanskje særlig ved inntak av alkohol. Du skriver ikke så mye om hva slags synsforstyrrelser du har, men det er, som du sier,  ikke vanlig å hallusinere av alkohol, med mindre du har veldig høy promille.
Hvorvidt drinkene dine ble tilsatt rusmidler, eller om du kun var påvirket av alkohol, er dessverre umulig for oss å avgjøre. Dersom du skulle oppleve noe lignende igjen, er det lurt å ta urinprøve så fort som mulig og levere den til analyse hos en lege.
Hva slags type dop som er vanligst å bruke i såkalt «spiking» av drinker, har gjerne vært  for eksempel GHB, Rohypnol eller andre benzodiazepiner. Men i teorien er det ingen begrensninger på hva som kan brukes til å dope ned noen.  Hvor farlig det er å innta «den type dop slike bander benytter», kommer an på hva slags dop de benytter og i hvilke mengder. Men du trenger ikke bekymre deg for at det skal være farlig for deg så lenge etter hendelsen.
Vi har ofte spørsmål vedrørende «spiking»/neddoping, og historiene er mange og ulike. Har du blitt svindlet, så kan du kontakte politiet for bistand.