Venninne som tar amfetamin og ecstacy har fått blåmerker på armen

Har en venninne som har inntatt amfetamin og ecstacy et pr ganger denne siste uken(senest igår). Og igår viste hun meg at hun hadde fått hevelser med misfarge på begge underarmene. Vi vet jo ikke om inntaket har noe med det å gjøre, men problemet er jo at vi er bekymret for om det kan være blodpropp el.
Så derfor lurer jeg på hva vi skal gjøre? Hvis hun drar til legen, er det vel stor sjanse for at de tar blodprøve? Stoffene er nok ute av blodet allerede nå, men vi er nå redde for at hun skal måtte ta urinprøve, som kommer til å gi utslag og hun blir tatt for å ha brukt narkotiske stoffer.
Er det i det hele tatt nødvendig for henne å dra til legen? Utover det jeg skrev tidligere, har hun bare bitte små smerter i musklaturen der når hun bruker de, det er litt varmere der enn på resten av kroppen, og huden der er ganske hard. Ingen smerte i bryst eller sykdomsfølelse.

Kvinne, 18 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke leger, og kan ikke vurdere din venninnes helsetilstand. Vi anbefaler din venninne å konsultere med en lege.
Selv om de tar blodprøve, vil de vanligvis ikke sjekke prøven for rusmidler. Leger ber vanligvis ikke om rusmiddeltesting uten videre, og det er ikke lov å teste en pasient for rusmidler uten samtykke. Men vanligvis har ikke legen noen grunn til å ta rusmiddelprøve, med mindre det er en straffesak eller en førerkortsak. Så dette er ikke noe hun trenger å bekymre seg for at skal skje.
Det er derimot lurt av henne å fortelle legen at hun har tatt ulike rusmidler, slik at legen kan ta en helhetlig vurdering. Legen har taushetsplikt, med unntak av meldeplikt i forhold til førerkort dersom legen vurderer at hun ikke fyller helsekravene for førerkort (Les mer om dette her).