Venn døde av MDMA – var dette drap?

Hei. Har et spørsmål angående mdma og drap. Mast nettopp en kompis til mdma som jeg har forstått tok han 800mg han hadde stor toleranse, men var dette drap. Fikk tilsendt en video der han lå i sengen Ampusten genseren full i svette helt våt i håret og fjeset rødt han hold seg på brystet. Han reiste seg opp å prøvde å gå men falt, så beggyner han å krype så ser det ut som han ser på noe (hallusinasjon) de han er med bare ler, så sier de ligg deg ned han skriker. Å ligger seg i sengen og forsetter så vær neste video av at han ble bevistløs. Var dette et drap (Judas dose) hvorfor ledde de hvorfor ringte de ikke 113, men hva er dårlig dose mdma uten toleranse snakker ikke nøyaktig snakker sånn cirka. Og hvordan er død på dette forferdelig? Og var dette drap?
Valgte falskt fylke å falsk alder.

Mann, 99 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi si at dette høres ut som en svært alvorlig og traumatisk opplevelse. Det er leit å høre at du mistet vennen din, og vi håper at du har god støtte og oppfølging rundt deg i denne vanskelige tiden.
Hva som har skjedd her, er vanskelig for oss å si så mye om ut ifra de opplysningene vi har. Et såkalt «Judasdrap», som du nevner, innebærer at en person får dødelig overdose av et rusmiddel enten som følge av å ha blitt lurt eller tvunget til å innta stoffet, eller om vedkommende inntok et stoff etter å ha blitt fortalt at styrkegraden var vesentlig lavere enn hva den egentlig var. I dette tilfellet vet ikke vi om han tok MDMA frivillig eller ikke, eller om han var kjent med hvilken styrkegrad den hadde. Vi vet heller ikke hvem «de han er med» er, og hvilken rolle de har spilt i dette.
Hva vi derimot kan si, er at 800 mg MDMA er en svært sterk dose. At de som var sammen med ham valgte å filme og le fremfor å tilkalle hjelp, er en grov svikt fra deres side. Dersom politiet ikke allerede er involvert her, anbefaler vi at du anmelder forholdet til dem. Da kan politiet gjøre en granskning, og vurdere om dette skal betraktes som drap, omsorgssvikt eller noe annet.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat om du vil snakke nærmere om dette.