Tisseprøve en uke etter pause fra hasj, blir den positiv?

Hei. Har røyker hasj ganske ofte de siste 3 ukene. Og skal ha tisseprøve imorgen men jeg har hatt en uke pause nå og har drukket mye vann og tissa mye. Tror du det kommer som positiv test? Eller burde jeg ha en blodprøve? Har hørt at d ikke skal være i kroppen like lenge

Mann, 19 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Hasj kan påvises i urinprøver mye lengre enn i blodprøver. Påvisningstiden for THC (det viktigste rusgivende stoffet i cannabis) i blodet er 12- 24 timer (opp til noen dager ved daglig inntak over tid), og i urinen i 1- 10 uker. Enkeltinntak kan påvises i opp til 1 uke, mens hyppig bruk kan påvises i opp til 6 uker, noen ganger opp til 10 uker. Om du har rene prøver nå etter en ukes pause, er vanskelig for oss å si, både fordi det er individuelt hvor lenge stoffene kan påvises i urinen, og fordi «ganske ofte» kan bety så mangt. Med andre ord kan dette i prinsippet slå begge veier; du kan ha rene prøver, og du kan på positiv test. Å si noe mer presist enn som så er dessverre ikke mulig.
Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis i urin- og blodprøver.