Sprukket på heroin, føler meg dum og hjelpeløs

Hei. Jeg har klart å slutte på heroin på egen hånd, mens samboeren min har reist på avrusning. Så jeg har vært rusfri i 4 mnd og har aldri hatt det bedre. Men de to siste permene samboeren min har hatt har han kjøpt med seg heroin og dermed så sprakk jeg også. Jeg var ganske bestemt på å ikke sprekke, spesielt første gangen det skjedde, men etter den andre gangen og etter at han dro tilbake til rusklinikken så var suget tilbake og jeg har slitet med å holde meg i et par uker nå. Jeg har ingen som kan hjelpe meg utenom meg selv, og vil så gjerne klare det igjen. Men føler meg så svak nå og spesielt dum og hjelpesløs. Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre, alt føles så håpløst ut akkurat nå. Har dere noen gode råd?

Kvinne, 38 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en krevende situasjon for deg. Først og fremst tenker vi at du bør unngå å treffe samboeren din når han har perm, så lenge dette innebærer en risiko for at han (og følgelig også du) sprekker på heroin.
Videre skriver du også at du ikke har noen som kan hjelpe deg – men det finnes jo et hjelpeapparat der ute, som du også kan benytte deg av. Nå vet ikke vi om dette er noe du har prøvd eller vurdert allerede, men om du ikke har gjort det ennå, kan det være verdt et forsøk. Ta kontakt med din fastlege, for å snakke om muligheten for henvisning – dette kan jo, som du vet, være krevende å jobbe seg gjennom helt på egenhånd.
Se gjerne også vår artikkel hjelp til å slutte med heroin og andre opioider.