Slår muskatnøtt ut på en rusprøve?

Dersom man tar én muskatnøtt. Slår urinprøve eller blodprøver ut på narkotika da? Hvor lenge etter inntak isåfall?
Og hva skjer dersom man både tar én muskatnøtt og f. Eks inntar overdose på 10-15 paracetamol?

Kvinne, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Nei, myristicin og elemicin (som er de rusgivende stoffene i muskatnøtt) er ikke noe som er vanlig å teste for i rusprøver.
Vi kan for øvrig ikke svare deg på hva som skjer dersom du planlegger en overdose med Paracet (med eller uten muskatnøtt) – det blir en type brukerveiledning vi ikke gir. Om du har ønsker eller planer om å skade deg selv, anbefaler vi heller at du snakker med noen som kan hjelpe deg – som f.eks. en helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. Du kan også ringe Mental Helse på tlf. 116 123, det er gratis og døgnåpent.
Du kan lese mer på våre faktasider om muskatnøtt.