Skremselspropaganda og feilinformasjon om rusmidler i Norge

Hvorfor er det så mye skremselspropaganda og feilinformasjon om rusmidler i Norge. Det er bevist at alkohol er fysisk mye skadeligere enn mange veldig ulovlige stoffer som: Cannabis, MDMA, LSD. Har vi noen grunn som ikke er politisk tilknyttet for å holde disse stoffene ulovlige i den grad de er i dag, eller til og med heller ha regulert og kontrollert salg av dem for å unngå skade?

Mann, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hvorfor er det så mye skremselspropaganda og feilinformasjon om rusmidler i Norge?
Vi er enige med deg at det historisk har vært mye skremselspropaganda om illegale rusmidler i Norge. Skremselspropaganda er ikke en god måte å formidle saklig og balansert informasjon på. Men vi vil samtidig hevde at ting har blitt bedre. Det er nå ganske mange som gir saklig og forskningsbasert informasjon om rusmidler.
Når det gjelder feilinformasjon, er dette et generelt problem i våre dager. Det gjelder ikke bare rusmidler, men de fleste temaer. Grunnen til dette er nok rett og slett at mengden informasjon er blitt enormt mye større på kun få år (på grunn av Internett). Dette betyr at den som oppsøker informasjon må være kildekritisk og helst bruke mange kilder til informasjon.
Hvis du har konkrete eksempler på skremselspropaganda og feilinformasjon om rusmidler kan du sende det til oss slik at vi kan kommentere det.
Har vi noen grunn som ikke er politisk tilknyttet for å holde disse stoffene ulovlige i den grad de er i dag, eller til og med heller ha regulert og kontrollert salg av dem for å unngå skade?
Nei, vi har ikke en grunn som ikke er politisk «tilknyttet». Det er rett og slett fordi avgjørelsen om å å holde disse stoffene ulovlige er en politisk avgjørelse. Den avgjørelsen er ikke basert på uavhengige analyser av stoffenes skadepotensiale på individ og samfunn. Det er mer en avgjørelse som er basert på kultur og tradisjon.
Det er per i dag ikke noe politisk flertall på Stortinget for legalisering av illegale stoffer. Så lenge Stortinget mener det bør være ulovlig, vil det forbli slik.
Stortinget skal vurdere et forslag som går på avkriminalisering av bruk. Men dette forslaget er ikke vedtatt, så utfallet er fortsatt uavklart.