Nedtrapping av Valium

Hei, har spørsmål vedrørende valium.
PERIODE/MENGDE:
Januar-Mars 10mg annenhver dag i snitt.
Mars-Juli 10 mg hver dag i snitt.
August-september 5mg hver dag i snitt.
Jeg har samlet sett brukt valium i ca 8måneder, selvmedisinering. Bakgrunnen er traumatiske opplevelser i et voldelig parforhold de 2 siste årene, og hadde ikke lenger råd til privatpsykologtimer (er student). Jeg har nå fått innpass hos offentlig psykolog for behandling for PTSD symptomer, og ønsker å bli ferdig med valiumbruk før dette, slik at jeg får hjelp med de bakenforliggende problemene, i stedet for at fokuset blir på valium. De siste to ukene har jeg trappet ned til i snitt 2,5mg daglig/annenhver dag. Jeg kjenner fysisk ubehag etter 24-48 timer, og det lengste jeg har klart å gå helt uten, er 48 timer (har klart dette annenhver dag siste uken ca).
Når jeg leser på internett forsterkes angsten, da det kommer opp ekstreme historier om bivirkninger, muskelkramper o.l. – (Jeg er over middels hypokonder).
Er det mulig at jeg kan stoppe nå uten særlige bivirkninger, eller er mengden jeg har antatt stor? Jeg har de siste ukene trappet ned til 2,5mg enten hver dag, eller annenhver dag, men som regel hver dag. Jeg studerer avansert matematikk, og er avhengig av full konsentrasjon for å mestre studiene, og har ikke mulighet tid til å bli sengeliggende i lang tid på grunn av kontinuerlige eksamener. i tillegg har jeg sett bekjente som er flere år inn i avhengighet av denne type medikamenter, og vil for all del ikke havne i deres situasjon.
Min fastlege har sagt jeg skal bruke medikamentene som jeg selv får tak i, ettersom hun ikke kan skrive ut fra apoteket, når jeg selv har forårsaket problemet. Videre fikk jeg beskjed om å bruke så lite jeg klarer, og vente lengst mulig mellom hver gang. (Jeg noterer ned dato/klokkeslett/mengde hver gang) – I en anonym dialog med en rusveileder fikk jeg råd om at jeg heller bør skrive ned en konkret nedtrappingsplan, og følge denne. Det er 2 dilemmaer. Hvis jeg gjør som nå (tar så lite jeg klarer, uten konkret plan) er jeg redd for at jeg vil «lure» meg selv, slik som alle andre som er avhengig sannsynligvis har gjort. Dersom jeg følger rusveilederens tips, så tenker jeg at jeg kanskje vil bruke det på dager jeg egentlig kunne latt vær. Jeg vil bare bli ferdig med dette, og få det ut av hverdagen/kroppen, men har frykt for at det er farlig å slutte på grunn av fysiske bivirkninger. Hvor går grensen for når det er farlig, og hvordan skal jeg vite om det dødsangst jeg opplever, eller om det faktisk er farlig? (Opplever til tider redsel for hjerteinfarkt o.l når jeg ikke tar det).

Mann, 26 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Her er det dessverre begrenset hvor mye vi kan svare deg – dette bør du helst ta med de personene du har rundt deg i helsevesenet. Vårt fagområde er rusmidler (evt. misbruk av legemidler til rusformål), og vi er ikke helsepersonell. Generelt kan vi likevel si at for rask nedtrapping på Valium sjeldent er direkte farlig, men at det snarere kan være svært ubehagelig (og sånn sett til hinder for den konsentrasjonen du trenger i studiehverdagen din).
Det beste du kan gjøre er uansett å fortsette med en skånsom og langsom nedtrapping, da dette er den beste veien for å unngå sterke abstinensplager. Konkret hvor langsomt du skal trappe ned (og hvilke dager du skal og ikke skal ta) kan vi dessverre ikke gi noen oppskrift på, men det viktigste er altså at du gradvis går ned i dose over tid, i et tempo som føles overkommelig for deg. Og når du nærmer deg null, kan du gjøre lurt i å ta det litt ekstra langsomt.
Du kan lese mer i vår artikkel Hjelp til å slutte med benzodiazepiner.