Melder legevakt fra til politiet ved bruk av MDMA?

Hei, jeg har en venninne som tror hun har fått i seg noe som kan virke som mdma, hvis vi drar på legevakten, er det sånn at politiet blir kontaktet da? Eller har de på legevakten taushetsplikt

Kvinne, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
RUStelefonen er ikke en akutt tjeneste, og det kan ta opp til 7 virkedager å få svar på innsendte spørsmål.
Politiet blir ikke kontaktet dersom dere drar på legevakten med mistanke om inntak av illegale rusmidler. Helsepersonell har taushetsplikt (med unntak av noen tilfeller – f.eks ved mistanke om omsorgssvikt). Dersom de vurderer at pasienten ikke fyller helsekravene til førerkort,  – når det er «gjentatt og vedvarende bruk av rusmidler og legemidler til rusformål«, har de plikt til å melde fra om dette til fylkesmannen. Det høres ikke ut som det er tilfelle for din venninne, så hun har ikke noe å frykte.