Mannen min er avhengig av alkohol og narkotika

Mannen min har avhengighet med alkohol og narkotika og det har blitt verre i det siste,og jeg er bekymret både for ham og mine barn.Jeg ønsker at han får ordentlig behandling, men jeg vet ikke hvordan fordi at han nekter noe hjelp av meg.Og hvis han er bare hjemme hos oss, stopper han ikke å gjøre det.Kan dere vær så snill veilede meg om hva jeg skal gjøre? Takk på forhånd.

Kvinne, 45 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis mannen din ønsker hjelp med avhengigheten sin kan han få det ved å bestille en time hos fastlegen sin. Fastlegen henviser videre til passende behandling.  Hvis han derimot ikke vil ha hjelp er det dessverre lite du får gjort med det, og som du selv skriver er det lite sannsynlig at situasjonen blir annerledes med mindre han ønsker det selv. Det eneste du kan kontrollere er hvordan du skal forholde deg til situasjonen. Det er viktig at du tar vare på deg selv og på barna, og at du er ærlig med deg selv når det gjelder hva du kan leve med og ikke.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med familievernkontoret for veiledning. Der kan dere gå sammen, eller du kan gå alene hvis du ikke får ham med. Du kan også få veiledning hos NKS veiledningssenteret for pårørende. Både familievernkontoret og Veiledningssenteret er gratis og krever ingen henvisning.
Du er også velkommen til å ringe oss hvis du vil diskutere dette litt nærmere.