Mangel på glede – kan det ha med at jeg har prøvd kokain og MDMA?

Hei.
I julen 2019 tok jeg ecstasy/MDMA ca 3-4 ganger i løpet av ferien + 2-3 ganger i mars under russetiden. 1 gang prøvde jeg litt kokain. Her gikk det både i sniffing og pilleform, men aldri overdrevet mye hver gang. En halv tablett, 2 små sniff hver gang osv. Aldri tatt skikkelig mye når jeg gjorde det.
MEN, har en følelse som jeg ikke klarer å skille helt fra om er placebo eller ikke, men føler litt på at jeg kjenner meg litt «svidd» i enkelte situasjoner i hverdagen, som å glemme hva jeg skulle hente/ planlegge å hente noe ( f eks. Headsett el. Lignende) for å så glemme det. Har også vært lenge siden jeg har kjent på skikkelig skikkelig glede, uten at jeg har vært deprimert eller noe. Har egentlig hatt det litt sånn (mtp glede) før jeg tok disse rusmidlene også men føler det har skjedd noe etter at jeg har gjort overnevnte.
Så mitt spørsmål er: Er dette permanent eller «healer» hjernen seg? Viktig å understreke at jeg aldri skal røre ex/MDMA/kokain igjen, har fått helt avsmak på det. Håper dere kan hjelpe og si ifra hvis noe er uklart så stiller jeg et nytt spm.
-Hilsen en litt bekymret ung mann.

Mann, 20 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at bruk av både MDMA og kokain kan gi symptomer som depresjon og angst, særlig i umiddelbar ettertid (som en slags bakrus), og ved utstrakt bruk. Depresjon er dessuten et vanlig abstinenssymptom ved kokain.
Du har brukt disse stoffene få ganger, sist for et halvt år siden år siden. Det er urimelig å tro at dine perioder med mangel på glede har noe med disse episodene å gjøre. At du har litt problemer med hukommelsen, er også lite sannsynlig at har sammenheng med dette. Det er forøvrig gjerne slik at hukommelsen blir litt dårligere om man sliter med angst eller depresjon. Men det er helt vanlig å være litt glemsk/ha dårlig hukommelse i blant. Det er også ganske vanlig å i perioder kjenne lite glede.
Dersom du kjenner at dette plager deg veldig, eller tar mye av tiden din, anbefaler vi deg å snakke med noen om det – f.eks helsestasjon for ungdom der du bore eller en lege.