Lurer på om samboeren min drikker for mye eller om det er bare jeg som er hysterisk

Hei, jeg lurer på om samboeren min drikker for mye eller om det er bare jeg som er hysterisk. HVER helg kjøper han 2 seksere med øl, og han drikker en hel fredag og en hel lørdag – ALLTID. Tror aldri jeg har opplevd at han IKKE gjør dette- og dette er ikke når vi skal ut på byen, men når vi sitter hjemme å slapper av og ser film feks. I tillegg kan han plutselig finne ut på en tirsdag feks at han skal ha øl, og drikker også da en hel sekser. Hvis han er utenbys å jobber, og de drar ut å spiser på kvelden, så går det også med noen enheter alkohol. Det er altså snakk om flere dager i uka at han drikker, og drikker det JEG syns er MENGDER. Han blir ikke full av dette, men jeg syns likevel at det er litt ubehagelig. Skal sies at dette er en kar på over 180cm og rundt 100kg, men likevel? Hva syns dere? Kan også si at jeg har tatt dette opp med han, og han har sagt han skal redusere inntaket og at han rett og slett gjør det av gammel vane, men det varer liksom i 3 uker også er han tilbake til «normalen». Han er 30år hvis det har noen betydning.

Kvinne, 27 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret. Hvor mye som er for mye finnes det ikke alltid en klar grense på – det kan komme veldig an på personen og situasjonen. Ikke minst kommer dette også an på hvilke faktiske konsekvenser som drikkingen eventuelt medfører for vedkommende. Generelt definerer likevel WHO et «storforbruk» som 21 eller flere enheter per uke for menn, hvor én enhet tilsvarer en boks 0,33 l. øl. Sånn sett ligger han forholdsvis høyt. Med «storforbruk» mener WHO hvor grensen går med tanke på risiko for eventuelle helseskader. Dette er nærmere beskrevet i denne artikkelen fra NHI.
Uansett, det viktigste er kanskje ikke om han drikker for mye eller ikke, men hvor grensa går for din egen del. Det er jo begrenset hvor mye du kan bestemme over ham, men du kan bestemme hva du kan og ikke kan akseptere i et forhold. Dersom du føler at han ikke respekterer de grensene og behovene du har for å trives i forholdet, bør dere kanskje ta en ny alvorsprat om dette – og til syvende og sist må kanskje også du bestemme om du ønsker å bli værende eller ikke.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, om du vil snakke nærmere om dette.