Klarer ikke overkomme suget etter alkohol, hva skal jeg gjøre?

Hei jeg er 42 år. Drikker mellom 8-16 halvitere om dagen. Gjort i 3 år. Alltid drukket ofte siden 18. Når prøver å slutte og drikke blir jeg rastløs, drar alltid på jobb, men klarer ikke sove, så går utover kvaliteten på jobben jeg gjør. Jeg får abstinenser, men ikke så ille, men suget på alkohol klarer jeg ikke overkomme. Jeg er veldig bekymret. Pga av ei datter jeg har i Thailand hun er 5 år. Hun trenger meg i fremtiden. Jeg ga bort 2 millioner pga henne, veldig naivt. Fått gjeldsordning, vill ikke fucke opp det også. Trenger virkelig hjelp. Nå er jeg redd for hvis jeg blir sykemeldt for innleggelse mister jeg jobben. Hva tenker dere? Jeg trenger noen som sier hva jeg skal gjøre, ikke hva jeg behøver-:)

Mann, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke fortelle deg hva du skal gjøre – det blir til syvende og sist opp til deg selv. Men vi kan selvfølgelig gi deg noen råd, og fortelle litt om hvilke muligheter du har.
Først og fremst vil vi oppfordre deg til å søke støtte og oppfølging i hjelpeapparatet. Å snu om på en dypt innarbeidet vane kan være veldig krevende å gjøre på egenhånd, og da er det mange som føler det er nyttig å ha noen støttespillere. Om du avtaler en time med fastlegen din kan legen enten hjelpe deg direkte (f.eks. via rådgivning, medisinering o.l.), eller dere kan diskutere muligheten for å skrive en henvisning til behandling. Da er det hovedsakelig tre behandlingsformer som er aktuelle; (1) poliklinisk utredning, dvs. regelmessige samtaler med en spesialist; (2) akutt avrusning, dvs. en kortvarig innleggelse hvor du får all alkoholen ut av systemet under oppsyn; og (3) innleggelse på klinikk over en lengre periode. Hvilken av disse alternativene som er best for deg er noe du selv må vurdere, evt. i samråd med legen.
Om du blir henvist til det andre eller tredje alternativet, vil du bli sykemeldt. Du skriver at du er redd for å miste jobben om du blir sykemeldt, men det høres litt merkelig ut – som arbeidstaker har du tross alt noen rettigheter. Her vil vi også tipse om AKAN, som kan bistå med å håndtere problemstillinger tilknyttet rus mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Utover hjelpeapparatet, er det også ting du kan gjøre for din egen del. Dette vil i stor grad handle om disiplin og gjennomføringsevne. Du sier at du sliter med å stå imot suget, og det er også helt naturlig. Men mange opplever at dersom de klarer å stå imot lenge nok, vil det gradvis føles lettere og mer naturlig etter hvert som tiden går. Derfor er det viktig å være ekstra streng med deg selv i begynnelsen, og gjerne finne noe annet du kan fylle tiden/tankene med når suget melder seg. Det kan være en hvilken som helst aktivitet som oppleves som positiv for deg – poenget er å sysselsette deg og flytte fokuset litt bort fra alkoholsuget, og gjenta dette helt til det (forhåpentligvis) føles mindre anstrengende for deg.
Se gjerne også vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol for ytterligere tips og råd.