Hei, jeg har fått melatonin orifarm av legen min.
Jeg har tatt melatonin hele livet, men nå funket ikke vanlig lenger så jeg fikk den.
Alle rundt meg var veldig strenge på at jeg skulle følge alle reglene for å ta dem. Jeg kan bare ta de 5 dager på rad og bare 16 sånne runder i året. Det er ikke nok for alle skoledagene og hvis jeg ikke tar noe sovemedisiner blir jeg bare oppe til jeg begynner å hallusinere.
Jeg leste at det kan gi mer anfall for personer med epilepsi og jeg ble anfallsfri i januar så jeg vil jo ikke akkurat at det skal begynne igjen.

Jeg lurte egentlig på om det er greit om jeg tar det litt mer enn anbefalt så jeg får sove de dagene jeg skal ha skole

Kvinne, 17 år fra Buskerud


RUStelefonen svarer:

Når det gjelder spørsmål om vanlig medisinbruk, må vi egentlig be deg ta opp dette med legen som skriver dem ut. Vi er dessverre ikke kvalifisert til å gjøre en helsefaglig vurdering om du bør øke dosen din eller ikke.

Generelt kan vi likevel si at melatonin ikke er et stoff som forbindes med farlige overdoser – men til tross for det, kan vi ikke egentlig si at det er «greit» å ta en litt større dose enn du har fått beskjed om. Det er flere grunner til dette. For det første, om du tar mer enn du skal, går du også tom for medisiner tidligere enn du skal. Det kan potensielt være til hinder for at du skal få skrevet ut mer i fremtiden. Men, for det andre og desto viktigere, handler dette om at dersom du bruker medisinen annerledes enn du egentlig skal, kan dette på sikt ødelegge for behandlingen i seg selv. Om du føler at du trenger å justere dosen din, bør du altså kun gjøre dette i samråd med legen som skriver dem ut, slik at du kan få mest mulig korrekt oppfølging over tid.