Kan jeg kjøre bil på Oxynorm og Oxycontin?
Kan jeg kjøre bil på 10 mg oxycontin morgen og kveld, og ti mg oxynorm morgen og kveld.
Har brukt dette i en årrekke.
Mvh (anonymisert)

Annet, 54 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Du finner hele regelverket i Førerkortveilederen, men her er et utdrag som viser til det du spør om:
Langvarig smertebehandling med opioider
Førerkortgruppe 1 (AM, S, T, A1, A2, A, B, BE):
Helsekrav oppfylt dersom:
– Det er klar medisinsk indikasjon.
– Det er minst en uke etter siste doseøkning.
– Det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter*.
– Legemidlene er langtidsvirkende (Oxycontin), og
– det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opiat/opioid (Oxynorm).
Dersom du er usikker på hva som gjelder for deg kan du ta kontakt med legen din for veiledning.