Kan jeg fortelle psykologen min at jeg har prøvd ulike rusmidler?

Hei!
Jeg lurer på om jeg kan fortelle psykologen min at jeg har prøvd ulike rusmidler som partydop (mdma) uten at det har noen konsekevenser? Eller kan hun gjøre noe med denne informasjonen?

Kvinne, 17 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet skal du ikke være redd for å snakke om dette. Særlig hvis det er viktig for din egen del. Psykologen har taushetsplikt. Hun sier det ikke videre til politiet, f.eks.
Det kan hende hun sier det til foreldrene dine, hvis hun mener det er alvorlig nok og omfanget er stort nok. Hvis du ikke bruker noe rus fast/hyppig, men bare har prøvd ting noen få ganger, trenger du trolig ikke være redd for at hun går videre med informasjonen.