Hei, jeg har over tid etter hvert innsett at jeg har et alkoholproblem. Har i perioder i livet fått tilbakemelding på at jeg drikker for mye. Tidligere har jeg avfeid dette, men har den senere tid måtte erkjenne at det er noe i det. Har kommet i noen svært ubehagelige situasjoner, der det konkret er mengden alkohol som er problemet. Har vært inne på sidene deres og sett at jeg absolutt er i faresonen. Drikker alene, ja kanskje aller helst alene, har lett for å drikke for mye og antall dager i uka med drikking har blitt flere. Har over en periode fått klare tilbakemeldinger fra nærmeste familie på at noe bør skje. Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe an dette. Kjenner jeg sliter med motivasjonen og dette virker uoverkommelig. Jeg prøvde å ringe dere, men kom bare til en svarer. Ringte etter 11.00. Hvor i himmelens navn skal jeg begynne?

Mann, 51 år fra Trøndelag


RUStelefonen svarer:

Hvis du ønsker å kutte ned eller ut på alkoholbruken, finnes det flere ting du kan gjøre. To ting du bør ta stilling til før du går i gang, er (1) har du mål om totalt kutt eller kun reduksjon (i så fall hvor mye?), og (2) om du tenker å gjøre dette helt på egenhånd, eller om du er åpen for å motta hjelp i en eller annen form.

Det er helt naturlig å være ambivalent i denne typen situasjoner. Men, om du er motivert, har du helt klart bedre forutsetninger for å få til en endring. Du sier at du sliter med motivasjonen, og da bør du legge vekt på hvilke fordeler du opplever ved å ikke drikke, og hvilke ulemper du opplever ved å drikke. Med andre ord: hvorfor synes du at det er en god idé for deg å gjøre en endring?

Videre skriver du også at dette føles uoverkommelig. Da er det kanskje en fordel om du setter deg noen mindre delmål om gangen, som føles realistiske å gjennomføre. Som f.eks. at den og den uka skal du kun drikke de og de dagene, eller du skal kun drikke så og så mange enheter, eller lignende. Om du når disse delmålene, kan du jo prøve å sette deg enda strengere mål neste gang. Og så videre. Om du tar dette steg for steg, blir kanskje ikke dette prosjektet like dramatisk og omveltende for deg.

Du bør også være forberedt på at det kommer øyeblikk hvor du sterkt føler for å drikke alkohol. Det er viktig å huske at du faktisk har et valg om du skal drikke eller ikke. Men, om suget er stort, kan det være vanskelig å tenke klart. Da bør du helst ha noen aktiviteter eller ting du kan gjøre, for å fylle tiden og tankene, og flytte fokuset bort fra alkoholen der og da. Dette kan være tøft i begynnelsen, men om du gjør det ofte og lenge nok, er det stor sannsynlighet for at det gradvis vil føles mer normalt og naturlig for deg.

Om du ikke føler at du klarer dette på egenhånd, så finnes det altså hjelp å få. Det er flere veier inn i hjelpeapparatet, men mange velger å ta dette gjennom sin fastlege. Fastlegen kan henvise deg til ulike tilbud innen spesialisthelsetjenesten, som f.eks. samtaleterapi, avrusning eller innleggelse på en klinikk over lengre tid.

Se også vår guide hjelp til å slutte med alkohol.

For øvrig var det leit å høre at du kom til svarer da du prøvde å ringe oss – noen ganger har vi dessverre litt tekniske problemer. Om du har behov for å ringe oss, er du selvfølgelig velkommen til å prøve på nytt. Åpningstidene er mandag-fredag 11-18.