Jeg brukte 5-g kokain og jeg har vondt i hjernen, er det farlig
Hei jeg brukte 5-g kokain og jeg har vondt i hjernen er det farlig

Mann, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
RUStelefonen er ikke en akutt tjeneste, og det kan ta opp til 7 virkedager å få svar på innsendte spørsmål. RUStelefonen er heller ikke en helsetjeneste. For spørsmål vedrørende akutt helseproblematikk, kontakt lege, legevakt 116 117 eller AMK 113.
Du skriver ikke noe om tidsaspektet her, så det er vanskelig å anta noe om hvor farlig det er for deg. Hvor farlig et rusmiddel er, er dessuten ganske individuelt. Kokain er spesielt forbundet med hjerteproblemer, og det kan også føre til blodpropp i hjernen.
5 gram er svært mye dersom det dreier seg om én enkelt rusepisode, så om det er tilfelle, kan det absolutt være farlig. Uavhengig av mengde, er det alltid å anbefale å søke helsehjelp dersom du opplever ubehagelige virkninger ved inntak av rusmidler.