Hvordan fungere det å være hekta på bare nålestikket?

Etter å ha vært rusfri i 8 år, tenker jeg fortsatt mye på å sette ett skudd.
Hvordan fungere det å være hekta på bare nålestikket?

Kvinne, 51 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er dessverre litt usikre på hvordan vi skal forstå spørsmålet «Hvordan fungere det å være hekta på bare nålestikket?». Generelt kan vi likevel si at du gjør veldig lurt i å fortsette å stå imot fristelsen. Om du først bryter den barrieren og setter et skudd, kan det være en veldig kort vei til neste skudd. Og et til, og så videre. Og før du vet ordet av det, kan du være hekta igjen.
Vi håper at du har støtte og oppfølging rundt deg, for å hjelpe deg med å stå imot fristelsen. For eksempel venner/familie, men gjerne også NA, eller noen form for ettervern. Om du føler at du trenger det, kan du snakke med din fastlege om dine tanker.