Hva kan jeg gjøre for å stoppe venninnen min fra å bruke narkotika?
venninnen min bruker narkotika, hva kan jeg gjøre for å få henne til å stoppe? all hjelp settes pris på. takk 🙂

Kvinne, 19 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
For å si det rett ut, så er det dessverre ikke sikkert at du kan gjøre noe for å stoppe henne. Hvordan hun velger å leve er noe bare hun selv kan ta ansvar for, uansett om valgene er gode eller dårlige. For at hun skal endre på sin livsstil, må hun selv ville det. Dersom dette er noe hun faktisk ønsker, så finnes det alternativer; både ting hun kan gjøre på egenhånd, og hjelpetilbud hun kan oppsøke. Om hun vil vite mer om disse tingene, kan du tipse henne om å kontakte oss for en samtale, eller om våre sider Hjelp til å slutte.
Men, det er selvfølgelig ingenting i veien for at du prøver å snakke med henne om dette. Legg det gjerne frem slik at dette er noe du trenger å snakke om, heller enn at hun må snakke om det. Prøv å holde en mest mulig rolig tone, og ikke tenk at du skal måtte overtale henne til noe som helst. Målet med samtalen bør simpelthen være å ha en dialog i seg selv. Fortell gjerne at du er bekymret, og spørre henne litt ut om hva hun tenker om situasjonen og veien videre. Og du må selvfølgelig gjerne spørre om det er noe hun føler du kan hjelpe henne med. Vår guide til bekymringssamtaler kan kanskje være nyttig for deg i denne sammenhengen.