Hva gjør rus med nervesystemet og hormonsystemet?
Hei
Hva gjør rus med nervesystemet og hormonsystemet?
Har et skoleprosjekt om dette og vil gjerne vite mer om dette fra dere!

Kvinne, 15 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanskelig å svare helt konkret på – først og fremst fordi «rus» kan bety så mangt. Det finnes tross alt veldig, veldig mange rusmidler, som kan være veldig, veldig ulike hverandre. I tillegg finnes det også flere variabler, som f.eks. hvordan og hvor mye man bruker et bestemt rusmiddel – dette vil også ha betydning for hvordan kroppen påvirkes. Og for å gjøre det enda mer komplekst, så er det jo tross alt mange ganske forskjellige mennesker som bruker disse rusmidlene, med ulik alder, helsetilstand og lignende – dette har også betydning for hvordan kroppen påvirkes av rusbruk. Så noe kort og enkelt svar på spørsmålet ditt blir dessverre ikke mulig å gi.
Derfor anbefaler vi at du velger deg ut ett rusmiddel (eller noen få), for å snevre inn oppgaven litt. På våre faktasider om rusmidler finner du informasjon om de vanligste stoffene der ute, og der vil du som regel kunne lese om hvordan et bestemt stoff påvirker sentralnervesystemet, og noen ganger også hormonsystemet. Om du ikke finner det du trenger der, er du velkommen til å kontakte oss på nytt med spørsmål om et konkret rusmiddel.