Hva er bivirkningen på ADHD-medisin?

Hva er bivirkningen på adhd medisin, prøve meg på det i dag rund 14:00 tiden, starta med 1 og tok 4 til etter 5 min senere skylte med med koffein drikk( 20g sto der på pillen med ett eller annet) lurer på om det er normalt at jeg følger veldig stress og litte matlyst. Har ikke adhd og aldri prøv adhd medisin før i dag. Nå er klokka 23:00 og følger det samme etter de kicka inn. Fikk også veldig så pupiler.
Konklusjonene er om detter er trykt og normal bivirkning?

Mann, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Nå vet ikke vi konkret hvilken ADHD-medisin det gjelder, så det blir vanskelig å si så altfor mye – men generelt er det mange som opplever bivirkninger av ADHD-medisiner, særlig når man ikke er vant med å bruke dem. Typiske bivirkninger inkluderer akkurat det du beskriver; økt stress/energi og redusert matlyst, for å nevne noe. Hodepine, kvalme og løs mage er andre vanlige bivirkninger.
Men, at du skal ta fem stykk på fem minutter (og i tillegg skylle det ned med koffein), høres ut som altfor mye. Sånn sett er det heller ikke så rart at du reagerte såpass kraftig. Nå vet ikke vi hvorfor du følte for å ta disse i utgangspunktet, men vi håper at du lar være å gjøre det igjen. Misbruk av legemidler kan tross alt utvikle seg til å bli problematisk for deg på flere ulike måter.
Du kan lese mer på våre faktasider om smart drugs.