Funker benzodiazepiner bedre enn Cipralex?

Hei, jeg er på antidepressiva (SSRI) medisin som heter Cipralex, og jeg tar 20 mg hver dag. Det skal motvirke angst og depresjonen min men det funker ikke på meg 🙁 jeg har fortsatt utrolig overveldende angst og depresjon. Jeg har snakket om å trappe ned med en sosionom jeg snakker med og hun sier at jeg burde prøve å holde litt mer. For meg så høres benzodiazepiner ut som at de funker bedre? Jeg klarer såvidt å følge med på nett skolen min,, hva skal jeg gjøre

Kvinne, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke leger eller psykologer, og kan ikke gi anbefalinger om medisinering. Men på generell basis kan vi si at benzodiazepiner er ment å brukes i kortere perioder eller ved behov, og ikke som behandling av angst eller depresjon. Det som skjer om du bruker benzodiazepiner hver dag, er at du ganske fort vil utvikle en toleranse, som gjør at det ikke virker like bra lengre. Det mange da gjør, er å øke dosen – helt til denne dosen ikke lengre virker, for så og øke dosen igjen, osv. Dette fører til avhengighet av medisinen, noe som kan gjøre at bivirkningene og abstinensene gjør deg enda dårligere i form av angst og depressive symptomer. Det er også svært vanskelig å slutte med benzodiazepiner dersom du har blitt avhengig.
Ofte tar det litt tid før medisiner slik som Cipralex virker, så vi er enige med din behandler at det kan være lurt å gi det litt tid. Vi håper at du samtidig går i behandling for det du sliter med. Selv om det kan føles håpløst nå, så blir det bedre. Vi ønsker deg lykke til.