Fra aktiv amfetaminbruker til totalt avhengig og misbruker

Hei anonym mann 26 år fra Troms Og Finnmark. Jeg har desverre innsett at jeg nå har gått fra å være en aktiv amfetamin bruker, til toltalt avhengig og misbruker. Startet som vanlig med å sniffe dette når jeg var i tenårene, men har utviklet seg til et nivå der injisering med sprøyte er eneste alternativ. Abstinenser er ikke lengre bare psykiske, men fysiske smerter i form av kramper, uro, vondt fremme i mageregionen og bak i ryggen. Dette tror jeg er nyrene bak men ikke helt sikker fremme. Jeg lurer på hvilket avrusnings program som er nødvendig og hvilke medisiner er de riktige for meg? Jeg må nå ty til smertestillende i form av de sterkeste benzodioasepiner og/eller morfintabletter type A preparat. (Oxy,dolcontin eller tromadol. Noen ganger er buprenorfin stoffene subutex eller temgesic det som lindrer. Desverre er søvnmangel sterk på disse. Og alle nevnte apotekvarer er andres resepter på svartemarkedet. Hva skal jeg gjøre? Og hvilke organer lider mest under dette misbruket? Jeg må være anonym fordi jeg kommer fra en omgangskrets der dømmingen mye sterkere enn støtten. Håper på svar?

Mann, 26 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Så bra å høre at du tenker å endre på din bruk av amfetamin. Du spør om hvilket avvenningsprogram som trengs og hvilke medisiner som kan brukes.
Det finnes ikke noe spesifikt virksomt legemiddel til behandling av abstinenser som følge av bruk av amfetamin/stimulerende midler. Det vanlige er at klinikken tilbyr et psykososialt støttende miljø under avrusningen. Utover dette er det vanlig å behandle de symptomene som oppstår medisinsk. Det kan f.eks. dreie seg om beroligende midler og sovemidler. Det aller viktigste er å sørge for at pasientene får tilstrekkelig med søvn, mat og drikke.
Du nevner en rekke opioider. Vi er ikke kjent med at det er vanlig å bruke opioider i denne forbindelse, i et hvert fall ikke som standard medisinering. Opioider brukes i minst mulig grad ved amfetaminabstinenser, med mindre det er snakk om smertebehandling.
Hva du skal gjøre, er opp til deg. Hvis du selv mener at du «må være anonym», blir det vanskelig innenfor helsevesenet. Du kan ikke legge deg inn anonymt. Men vi ville nok råde deg til å vurdere å legge deg inn. Det er fullt mulig å be om innleggelse et annet sted enn der du bor. Se også våre sider Hjelp til å slutte med amfetamin.
Dersom du ikke vil legge deg inn, bør du uansett gå til legen og be om en helsesjekk.