Farlig å kombinere Tramagetic og Nobligan?

Har pga sterke smerter i benet,nettop begynnt på Tragametic retard kveldstid.Denne virker ikke nok,så jeg har i tillegg,noen timer før,tatt en Nobligane kapsel( ikke retard) Da kom smertelindringen.Disse tas kun en g pr dag.Er disse farlig å kombinere?

Kvinne, 50 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Både Tramagetic og Nobligan har samme virkestoff – tramadol. Så det vil ikke være snakk om noen farlig kryssreaksjon mellom disse to. Hva du imidlertid bør være obs på, er å innta større mengder tramadol enn anbefalt. Ut ifra mengdene du beskriver vil det ganske sikkert ikke være snakk om noen mulig overdose her, men generelt bør du altså holde deg til så lave mengder du kan. For spørsmål om hvordan du skal bruke dine medisiner på beste mulige måte, anbefaler vi at du tar opp dette med legen som skriver dem ut.