Er redd for hva moren min vil si om hun finner ut at jeg har drukket før

Jeg har lyst til å kjøpe alkohol for å drikke selv, men jeg er redd for hva moren min vil si om hun finner ut at jeg har drukket før. Jeg er snart 20 år men syntes det er ekkelt å gå ut og kjøpe alkohol selv for første gang, spesielt siden faren min er alkoholiker og at jeg alltid snakker om at jeg ikke liker det. Før har jeg tatt alkohol fra broren min uten at han vet det og tatt fra faren min fordi jeg hater at han drikker. Hvordan gir det mening egentlig. Jeg har lyst å drikke men jeg hater at faren min gjør det og vil ikke at noen skal vite det

Kvinne, 19 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Så lenge du er over myndighetsalder, kan du selv bestemme om du skal drikke alkohol, samme hva moren din eller andre synes. Butikker og Vinmonopolet har lov til å selge deg drikkevarer med opptil 22 volumprosent alkohol. Når du fyller 20 år, har de lov til å selge deg sterkere drikke enn dette også.
Ut ifra hva du forteller om faren din og din familiesituasjon, kan det virke som om alkohol er et vanskelig tema. At både du og andre i familien har et sammensatt (og til dels negativt) syn på alkohol, er jo ikke så veldig rart sånn sett. Men det er viktig å huske på at du og faren din tross alt er to forskjellige personer. Selv om han kanskje har et problematisk forhold til alkohol, trenger jo ikke det bety at du har det, eller at du kommer til å få det.
Uansett kan det være greit å ta en ordentlig samtale med moren din om dette. Sannsynligvis har hun jo forståelse for at mange på din alder er nysgjerrige på alkohol, og kanskje også at du allerede har prøvd å drikke tidligere. Om det er slik at du bruker mye tid og energi på å bekymre deg over alt dette, kan det kanskje være like greit å hoppe i det, og ta praten.
For øvrig, om du generelt har mange vanskelige tanker knyttet til alkohol spesifikt og din familiesituasjon generelt, kan du jo vurdere om du vil oppsøke en psykolog, for å prøve å nøste litt opp i disse tankene.