Dårlig virkning av Vival

Hei.
Fikk foreskrevet 20 tabletter med 5 mg Vival for klaustrofobi i forbindelse med en MR-undersøkelse. Fikk beskjed (av farmasøyt på apoteket, ikke av lege) om å teste en tablett først for å se an effekten før undersøkelsen. Etter å ha ventet på effekten i drøye to timer så har jeg konkludert med at 5 mg er for lite. Siden jeg fikk resept på 20 tabletter så antar jeg at jeg kan prøve med 7,5 mg eller 10 mg en kveld til før undersøkelsen. Jeg er klar over faren for avhengighet av benzodiazepiner, og ønsker ikke å ha disse medisinene liggende etter undersøkelsen, men ønsker også å klare å gjennomføre den. Synes forøvrig det er synd at man får foreskrevet 20 tabletter for noe der 5 tabletter hadde vært mer enn nok.
Veier 120 kg (som delvis forsterker klaustrofobien), er dette årsaken til lav effekt? Og finnes det noen oversikt som sier noe om mg/kg diazepam for voksne? Føler ikke 1 mg/kg for barn er en god regel å følge når man veier så mye som meg.
Skal liksom ikke sovne heller, men etter å ha sett for meg MR-maskinen to timer etter inntak så får jeg fortsatt panikk.

Mann, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår det tok du 5 mg. Vival for å se hvordan du reagerte, og opplevde lite effekt. Vi vet jo ikke hvilken effekt du ventet deg, men om du bekymrer deg for at dette ikke vil holde mtp. undersøkelsen vil vi anbefale deg til å snakke med legen din om dette. Hvis det er slik at legen har bedt deg om å kun ta en tablett( dette skal stå på pakningen), bør du ikke ta mer en dette uten å snakke med legen først.
Kroppsmassen kan ha betydning for effekten, men folk reagerer ulikt på medisiner så det er vanskelig for oss å si hva som kan være årsaken til at du opplevde lite virkning.