Clonazolam i urinprøver

Hei
Går til rustesting to ganger i uka. (urinprøver)
Lurer på om clonazolam vil slå ut på disse prøvene.
Vil det dukke opp noe der som ser mistenksomt ut?

Mann, 33 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Selv om Clonazolam ikke er noe som vanligvis testes spesifikt for i Norge, er det i prinsippet likevel mulig at dette slår ut som benzodiazepin. I hvert fall så vidt vi kjenner til. Dette vil nok komme an på typen urinprøve som blir tatt, hvor noen type tester vil kunne fange opp mer enn andre. Clonazolam er såpass nært beslektet med andre benzodiazepiner, at den nok vil kunne gi utslag i en benzodiazepin-gruppe. Dette tør vi imidlertid ikke garantere.