Burde trappe ned Imovane først før jeg slutter?

Jeg har brukt imovane 5 MG i 2mnd nå og har ikke tatt de to siste nettene. Får en del reaksjoner i kroppen nå. Og lurer på om jeg burde trappe ned først før jeg slutter? Svette, svimmelhet uansett om jeg står, sitter eller ligger, ustøhet, hodeverk, kriblinger, verk og divergerende i armer og bein, kraftløshet, blir kald eller varm, stikkinger, hodepine er det jeg har fått av plager siste døgnet.

Kvinne, 39 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmål om vanlig medisinbruk (og hvordan du ev. skal kutte ut bruken), må vi dessverre be deg ta opp dette med legen som skriver ut medisinene. Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi helsefaglige råd av denne typen. Generelt kan vi likevel si at nedtrapping gjerne anbefales, nettopp for å begrense abstinensplager i størst mulig grad – men om du bør påbegynne nedtrapping nå, og i så fall hvor raskt du bør trappe ned, kan vi altså ikke gi noen råd om dessverre.