Bekymret for datter på 14 år

Hei, jeg er bekymret om at datteren min på bare 14år har enten blitt misbruker eller kommer til å bli, fordi noen av vennene hennes bruker å ruse seg. Jeg er livredd for henne. Hvordan kan jeg stoppe det før det ble skikkelig ille???Vi tok kontakt med både BUP og politiet, men jeg kjenner på veldig sterk angst og redsel at ikke jeg skal klare å avskrekke henne fra det.

Kvinne, 36 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du er obs på risikoen ved at datteren din har venner som ruser seg. Det er ikke sikkert det å forsøke å avskrekke henne er veien å gå. Erfaringsmessig så ser man at det å skremme barn og unge fra å ruse seg, ikke nødvendigvis fungerer så godt som man gjerne ønsker. Det som er viktig, er å ha god relasjon og engasjerte foresatte. Dette kan man gjøre ved å følge opp på skole og fritid, ha regler og grenser, snakke sammen om løst og fast, og generelt være involvert og engasjert.
Så vi anbefaler deg først og fremst å snakke med datteren din om det som bekymrer deg, forsøk å utforsk hva hennes tanker og holdninger om rus er. Du bør også vurdere å snakke med foresatte til vennene til dattera di. Både for å ha felles regler, mer oversikt, men også for å kunne backe hverandre opp og støtte hverandre litt.
Dersom du finner ut av at hun ruser seg eller at dine bekymringer forsterkes, er det lurt å søke hjelp slik du har gjort, for eksempel hos skole, familievernkontor,  sosiallærer, utekontakt, barnevern, eller lignende.
Det å være tenåringsforelder kan være svært utfordrende, og det er ikke uvanlig å kjenne på en slik redsel du gjør. Å oppleve at man ikke lenger kan bestemme eller fullt ut ha kontroll på barnet sitt, er vanskelig, da man jo helst vil beskytte barnet mot alt som kan være farlig. Det kan derfor være godt for deg å snakke med noen om dine bekymringer. Snakk med andre foreldre, din partner eller en venn, dine foresatte eller ta kontakt med for eksempel et familievernkontor.
Vi har laget en artikkelserie rettet mot foresatte som har tenåringer som bruker eller er nysgjerrig på cannabis. Det kan være at du får noe ut av å lese disse, uavhengig av om det er cannabis eller noe annet du er bekymret for.