Amfetamin i urinprøve

Hei fikk i meg 3 gram amfetamin, på torsdag i forrige uke, tok urinorøve på mandag, prøvene var positive, adhd legen sier det skulle vert ute på 72 timer. Har hlrt at dette er individuelt har, nb har brukt i mange år

Mann, 46 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Avhengig av renheten på amfetaminen og hva slags type urinprøve som blir tatt, kan amfetamin påvises i omtrent 2-10 dager etter siste inntak. Dette er også et spørsmål om individuell variasjon. Det er en forholdsvis stor mengde du beskriver, så sånn sett er det ikke veldig overraskende at du tester positivt etter mer enn tre døgn. Når legen din sa det skulle være ute etter 72 timer, kan det ha vært snakk om i blodprøver istedet?
Se også vår artikkel om amfetamin i urin- og blodprøver.