Abstinenser av Nobligan, hva kan jeg gjøre?

Jeg har gått med nobligan retard 100mg på morgenen og 150mg på kvelden på mange år til polynevropati som jeg fikk av borreliose 19 år siden. Jeg har ikke hatt medisiner fram lørdag fordi dem tok slutt og nå begynner jeg å føler meg veldig dårlig og ha abstinenser som hodepine, urolige føtter, mage og hender og jeg har vanskeligheter å konsentrere. Jeg ser ikke bra og magen er løs. Jeg har skrevet resept bestilling til fastlege med melding som vanlig men han hadde ikke laget resept til meg. Jeg har hentet siste gang Nobligan på juni. Hva kan jeg gjør. Jeg mår sikkerlig dårlig nå. Mvh. [anonymisert]

Kvinne, 52 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmål om vanlig bruk av medisiner, samt akutte helsespørsmål, må vi dessverre be deg om å ta opp dette med helsepersonell. Om ikke fastlegen hadde anledning til å hjelpe deg, kan du forsøke å ta kontakt med Legevakten der du bor.
For øvrig kan vi si at det er vanlig å oppleve abstinenser når du slutter med denne typen medisiner, særlig om du ikke har trappet ned bruken før seponering. Slike abstinenser er som regel verst de første døgnene, og abstinensplager kan gjerne vedvare inntil 1-2 uker. Sånn sett vil det nok også være et spørsmål om tid før du gradvis føler at abstinensplagene letter.