Vil slutte å drikke, men jeg er redd for å få kraftige abstinenser

Hei jeg har de siste 5 årene drokket ca hver dag bortsett fra noen dager å på d meste 1 mnd opphold.. det siste året har det vært lite oppholde.. det er alt fra 2 øl til 1 flaske vin pr kveld.. nå vil jeg slutte men jeg er redd for å få kraftige abstinenser?? .. jeg har så å si aldri trukket mere en 1 flaske vin på en dag..

Kvinne, 37 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er ikke mulig å forutsi med sikkerhet hvilke abstinenser du får og hvor kraftige de blir. Dette er veldig individuelt. Sannsynligheten for at du får alvorlige abstinenser (som krever tilsyn av helsepersonell), er nok temmelig liten. Men det kan temmelig sikkert bli ganske ubehagelig for deg når du slutter.
Du kan vurdere å kontakte din lege for hjelp. Legen kan enten henvise deg til hjelp/behandling eller bistå med nødvendig medisinering dersom du har behov for det.
Du kan lese mer på Helsedirektoratets hjemmeside om «Avrusning for alkohol«.