Spørsmål om Aduvanz

Jeg tror store broren min(23) har startet på ADHD medisiner igjen fordi jeg fant en nesten tom boks på rommet hans. Tror han stoppet sist fordi han var rusmisbruker og endte opp med å misbruke ADHD medisinene også. Jeg er litt avhengig av å ruse meg, ikke så farlige rusmidler, men jeg har begynt å stresse i det siste fordi jeg ikke har råd til mer akkurat nå(fordi det er tørke på alt mulig) og jeg har bare tatt en veldig liten dose molly (nok til å gjøre pupillene store, kjente ingenting utenom det) og en trip lsd den siste måneden.
Jeg tok en pille i går kveld rundt 7 tiden også tok jeg en i dag tidlig også rundt 7 tiden.
Jeg har ikke planlagt å ta mer denne uka, jeg trengte bare en liten placebo pille for å holde meg unna molly en måned til.
Jeg vet ikke helt om jeg har ADHD enda, men jeg får mest sannsynlig vite det av bup i løpet av august. Også starter jeg på DBT etter det.
Det jeg lurte på:
Hva kan skje om en som ikke har ADHD bruker aduvanz 30 mg om dagen?
Hva kan skje om man bare bruker det et par ganger i uka? Er det bedre å bruke det jevnlig?
Og hva kan skje om man tar en høy dose (150 MG) for å bli rusa? Har hørt folk får en speed følelse.
Pleier man å krasje på aduvanz og er det veldig avhengighetsskapende? Eventuelt hvor hardt pleier man å krasje?
Tips for å slippe munntørrhet?
Og hvorfor får man en trang til å rydde, jobbe, lære eller gjøre andre oppgaver som vanligvis er sykt kjedelig.
Både jeg og broren min har epilepsi så jeg antar at aduvanz ikke er skjent for å trigge anfall, men jeg har gått kortest tid uten anfall så spør uansett.

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Ved daglig bruk av Aduvanz risikerer du de samme bivirkninger som de med ADHD kan få. Disse kan du lese mer om her. Aduvanz har lik virkning på mennesker både med og uten ADHD, men mennesker uten ADHD vil kunne oppleve rus av mindre doser enn mennesker med diagnosen. Foruten bivirkningene, risikerer du avhengighet.
Generelt er det slik at jo mindre du ruser deg, jo mindre risiko. Risiko øker ved økt bruk. Dersom du bruker Aduvanz mot ADHD, vil det at du tar det daglig ofte gjøre at bivirkningene etterhvert blir mildere, at man får en jevn serumkonstentrasjon i blodet og dermed en jevn effekt. Men dette gjelder ved medisinsk bruk.
Aduvanz er liksdeksamfetamin, som er en type amfetamin. Tar man større doser, vil man kunne få en rus. Rusen kjennetegnes ved at man blir svært energisk, og mange opplever økt selvtillit, økt utholdenhet og økt tankeaktivitet. Hjertet jobber hardere, og pulser øker.
Når virkningen går ut, kan man kjenne på for eksempel nedstemthet, angst og uro. Jo større dose man har tatt, dess større risiko for negative ettervirkninger. Ved mindre doser er det ikke så vanlig å «krasje».
Et regelmessig forbruk kan på sikt medføre avhengighet. Dette kjennetegnes f.eks. ved at du opplever problemer med å slutte, og/eller at du opplever fysisk eller psykisk ubehag dersom du ikke tar mer.
Tips for å slippe munntørrhet?
Vi har ikke noen andre tips enn å spørre apoteket eller helsekost, eventuelt tygge sukkerfri tyggis. Vær obs på at munntørrhet kan skade tennene, så vær forsiktig med sukkerinntaket.
Dette er virkningen denne type medikament har. Aduvanz gir økt energi og utholdenhet, noe som folk med ADHD har nytte av for å klare å holde fokus. I mindre doser, kan dette føre til at man opplever at man blir mer effektiv. Tar man større doser, vil følelsen av økt energi kunne øke. Men det er ganske kjent at man ikke nødvendigvis blir mer produktiv av større doser. Det er ganske vanlig å for eksempel bli veldig fokusert på detaljer som ikke har betydning, og som ikke fører til økt produktivitet.
Vi har ikke kjennskap til hvorvidt Aduvanz kan trigge epilepsi, men vi vet at rusmiddelbruk generelt kan være risikabelt dersom du har epilepsi. Vi anbefaler deg å snakke med en lege om dette.