Sønnen min fortalte at han hadde tatt ecstasy

Sønnen min på 19 fortalte i dag morges at han hadde tatt ecstasy og var på en tripp akkurat nå (kom hjem fra fest). Hvordan kan jeg best følge han opp?
Han har jobb, akkurat slutt med samboer og ha flyttet hjem igjen, er en normal ungdom, liker å spille, men har ikke så mange venner og vet ikke hva han skal bli når han blir «stor». Han røyker litt til daglig, drikker alkohol til fest, og da drikker han mye i min målestokk (men ifølge ham normalt, og jeg ser venner av ham drikker også relativt mye), men drikker ikke så ofte. Hadde aldri trodd han skulle prøve sterkere stoffer enn alkohol…
Hilsen bekymret mor

Kvinne, 46 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret, og usikker på hvordan du skal følge opp dette videre. I første omgang bør du i hvert fall prøve å få til en ordentlig samtale med ham omkring dette. Forsøk å holde en rolig og spørrende tone. Prøv å ikke være for konfronterende, og ikke tenk at du skal måtte overtale ham til noe som helst. Målet med samtalen bør simpelthen være en dialog i seg selv, vise din bekymring, samt prøve å kartlegge hvor han står selv, både med tanke på rusbruken per i dag og veien videre.
I vår guide til bekymringssamtaler finner du kanskje noen øvrige råd som kan være nyttige for deg. Du er selvfølgelig ikke garantert at han vil ha noen samtale med deg overhodet, men om du går fram på denne måten, har du sannsynligvis et bedre utgangspunkt for en god samtale. Legg det gjerne frem slik at dette er noe du trenger å snakke med ham om, heller enn at det er noe han må snakke om.
Det er også viktig å ha fokus på andre ting enn kun rusbruken. Som du sier har han nylig hatt et samlivsbrudd, og han er usikker på hva han vil i livet. Dette er problemstillinger som kan være vanskelige å angripe, men ikke desto mindre er det viktig å ha fokus på hvor han vil, og konkret hvordan han skal komme dit. Dette har dere kanskje snakket om allerede, og kanskje tenker han mye på dette. Kanskje vil han ha nytte av å oppsøke en karriereveileder, som kan hjelpe ham med å finne en kurs videre.
Når det gjelder ecstasy spesifikt, må du gjerne også spørre ham litt om hvorfor han brukte dette. Mange unge bruker dette i festsammenheng en gang iblant, uten at det trenger å være et alvorlig problem av den grunn. Men, om han f.eks. føler for å bruke slike rusmidler fordi han har det vanskelig eller lignende, er dette viktig å ta tak i. Og, om han ikke er klar over det allerede, bør han informeres om at ecstasy og alkohol er en kombinasjon som bør unngås, da det kan øke risikoen for bivirkninger og skadevirkninger. Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA/ecstasy.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene om du vil snakke nærmere om denne situasjonen.