Sønn som driver bryggeri

Sønn som er veldig bestemt på å drive bryggeri (han har mastergrad med gode resultater), men er meget bestemt på dette samt overta slektsgård. Han eksploderer hvis jeg forstyrrer han i bryggeriet – har ikke lov å komme der. Har ikke sett han slik tidligere. Har heller aldri merket antydning til at han har vært beruset.
Har angst for at han skal utvikle alkoholisme. Han har kone og 2 barn – hun sier at hun ikke har merket noe.
Kan jeg forlange at han tar en blodprøve som slår fast om hvor ofte han har drukket siste måned? Leste om det på nettet, men nå finner jeg det ikke igjen.

Mann, 35 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Du kan selvfølgelig forlange at han tar en blodprøve, men han har full rett til å nekte deg å gjøre det. Det spørs også om det å forlange en annens blodprøve er en god ting for relasjonen dere i mellom. Han er voksen, og det å kreve noe sånt, kan virke krenkende og invaderende. Det er dessuten lite du får gjort med blodprøven dersom det viser seg at han drikker mye. Det vi heller anbefaler, er at du forsøker å ta en rolig samtale med han der du viser bekymring for han. Dersom han ikke ønsker å snakke om det, eller forteller at det ikke er noe å bekymre deg for, kan det hende at det beste å gjøre er å la det ligge, og eventuelt forsøke å ta det opp igjen om mistanken forsterker seg.