Redd kjæresten min ikke skal slutte å ruse seg

Hei. Jeg har en herlig kjæreste som får hjelp av en rus-terapeut til å gå gjennom og vurdere sin rusbruk, og jeg vil gjerne støtte ham i dette, men er redd for at han 1) ikke skal klare å få slutt på trangen til å ruse seg 2) at jeg selv skal oppleve mange skuffelser og få problemer som medavhengig. Jeg har begynt å kreve at han legger alle kort på bordet, og jeg sa også i begynnelsen at jeg ikke kan være i forholdet hvis han ruser seg. Men nå har jeg begynt å akseptere tanken mer, så lenge jeg slipper å se ham rusa. Hva blir det neste jeg aksepterer? Jeg skal være med ham til terapeuten hans og der vil jeg kreve at han er helt åpen og vil også der gjenta at jeg ikke vil ha skuffelsene og bagatelliseringen som følger med. Jeg tror han nå kommer til å prøve å ta hensyn, men jeg tror ikke han er innstilt på å slutte helt. Jeg prøvde å gjøre det slutt men ble selvfølgelig veldig ulykkelig fordi jeg er så glad i ham. Jeg håper dette kan fungere. Hva skal til?

Kvinne, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst – så bra at kjæresten din får hjelp av en rusterapeut. Det er flott at du ønsker å støtte ham i dette, men husk samtidig at du hverken kan eller bør prøve å fikse dette for ham. Det er kun ham selv (sammen med behandler) som kan endre dette, dersom han kommer frem til at det er det han ønsker.
Det er ikke noe fasitsvar på hva som skal til for at forholdet deres skal fungere, men vi kan likevel si noe generelt om dette.
Det viktigste å få avklart er kanskje hva som skal til for at du skal ha det bra i dette forholdet, og hva du eventuelt kan leve med gjennom en slik prosess. I tillegg er det helt sentralt hva han selv ønsker. Skal han slutte, ruse seg mindre, eller fortsette som før?  Når det kommer til stykket handler det egentlig om hvorvidt dere kan finne en løsning begge kan leve med, eller ikke. Siden dere skal ha en time hos terapeuten hans sammen kan kanskje dette være en anledning til en slik samtale.
Dersom dere velger å fortsette forholdet er det viktig at du også tar vare på deg selv. For de fleste som skal endre rusbruken sin er dette en langvarig prosess som også påvirker de som står vedkommende nær. Skulle du kjenne behov for å snakke med noen kan du ta kontakt med NKS veiledningssenteret for pårørende. Det er gratis og du trenger ingen henvisning. Du er også velkommen til å kontakte oss på tlf. 915 08588 for å snakke med om situasjonen.