Reagerer dårligere og dårligere på alkohol

Hei.
De siste mnd har jeg blitt dårligere og dårligere ved inntak av små mengder alkohol. Nå er det kun 1 øl som skal til, før kroppen blir skjelven, jeg kan få svak hjertebank og kjennes veldig redusert ut. Jeg spiser sunt og har er godt kosthold. Jeg går og turer hver deg. Hva kan det være? Tidligere år, har alkohol aldri vært et problem, før eventuelt dagen derpå, hvis kvelden ble litt fuktig.

Kvinne, 30 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Hvordan du reagerer på alkohol kan variere ganske mye med dagsform, matinntak, søvn, overskudd, sinnstilstand osv. I første omgang kan det derfor være lurt å se på om det kan være noen slike faktorer som går igjen og kan ha en innvirkning på formen din. Dersom du drikker noe annet enn tidligere er det også mulig at du er allergisk, eller reagerer på noe annet enn alkoholen.
Ved veldig langvarig bruk er det mulig å plutselig begynne å reagere uventet sterkt på små mengder alkohol. Dette kan skyldes skader på lever og hjerne. Vi vet ikke om dette kan gjelde deg, men dersom du har drukket veldig mye og lenge kan du vurdere om du vil oppsøke en lege.