Nedtrapping av Ketogan

Hei!
Jeg har lest mye av spørsmål og svar mht nedtrapping av Ketogan. Svarene som gis blir man i alle fall ikke klokere av. Jeg ønsker likevel å spørre om råd ved nedtrapping av Ketogan. Har trappet ned 2 ganger tidligere, men pr i dag har jeg brukt 3 – 3,5 ketogan pr dag i ca 1 1/2 år. Lang tid. På en måte kjenner jeg til det, MEN spørsmålet er egentlig: Hva kan jeg ta som ekstra «hjelp» i nedtrappingsfasen? Jeg har lest om ulike medikamenter som kan benyttes for å gjøre det lettere for meg. Ser frem til mer konkret svar. Det er IKKE noe spøk å trappe ned. Det er rett og slett veldig hardt.

Kvinne, 66 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er ingen tvil om at nedtrapping kan være veldig krevende. Likevel, når det gjelder spørsmål omkring nedtrapping og vanlig bruk av medisiner (samt hva du evt. kan få for å hjelpe deg gjennom prosessen), må vi dessverre be deg om å ta opp dette med legen som skriver ut medisiner til deg. Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi denne typen råd. Ved siden av å gi deg en konkret plan for nedtrapping, kan legen også vurdere hvilken (om noen) medisin som du kan ha nytte av i en nedtrappingsprosess.