Naboen har laget seg en ny uteplass helt inn til tomtegrensen, der hun sitter og røyker

Jeg bor i et boligfelt, og har fått ny nabo. Hun har laget seg en ny uteplass helt inn til tomtegrensen, der hun sitter og røyker. Noen ganger vanlige sigaretter, andre ganger lukter det søtlig og kvalmende, og jeg får intens hodepine. Damen er aggressiv og ufin, om jeg tar opp med henne på en høflig måte at hunden hennes har løpt inn i mitt hus så får jeg kjeft og beskjed om at hun skal politianmelde meg for trakassering. Hun setter også ofte hunden ut alene så den gjør, og hun gjør stort sett det meste hun kan for å bevise at jeg er en særdeles urimelig person som fortjener å bli kjeftet på og ellers plaget, og om hun går så langt at jeg sier noe så skriker hun at jeg skal holde kjeft, og at jeg krenker henne. Jeg har mange andre naboer som jeg har et godt eller meget godt forhold til, noen gjennom så lang tid som 30 år. Jeg vet jo ikke hva hun røyker når det lukter søtlig og kvalmende, men jeg har ikke lyst til å bli skreket til igjen eller å risikere at hun intensiverer røykingen som er max 5 meter fra min verandadør. Hva kan jeg gjøre?

Kvinne, 58 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder sjenerende adferd fra din nabo, så er dette utenfor vårt kompetanseområde. Dette er noe du må ta opp med styret der du bor, ev. med en jurist, dersom det ikke er noe styre.
Hvis din nabo røyker illegale stoffer (visse typer cannabis kan f.eks. ha en søtlig lukt), så er dette også noe du kan informere styret om. Dersom det ikke er et styre du kan henvende deg til, kan du ev. vurdere å kontakte politiet.
Du finner mer informasjon i artikkelen «Plages du av naboens røyk?» fra Huseiernes Landsforbund.