Min samboer er i ferd meg å ødelegge egen fremtid, karriere og sosiale omgang

Hei
Jeg befinner meg for øyeblikket i en svært vanskelig situasjon.
Min samboer ruser seg ut av alle relasjoner og er i ferd meg å ødelegge sin egen fremtid, karriere og sosiale omgang..
Jeg er bekymret for jobben hans, siden det et risikofylt yrke, store maskiner, verktøy og løft.. Jeg føler det er fornuftig, og samtidig riktig, å informere arbeidsleder, av hensyn til kollegaenes sikkerhet.
Jeg synes imidlertid det er grusomt å utlevere han slik, men om det skulle skje en ulykke, vil jeg ikke kunne leve med samvittigheten..
En annen bekymring er at han tilsynelatende er likegyldig i forhold til meg, og tar ikke ansvar for noe. Han overholder ikke avtaler, lyver og stjeler..
Dette er selvfølgelig ikke et godt forhold pr nå, men så er det jo slik at man prøver og prøver.. dessverre..

Kvinne, 34 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Fullt forståelig at du opplever situasjonen du står i som både vanskelig og som et dilemma. Du sier at rusproblemet til samboeren din er såpass stort at han er likegyldig overfor deg, lyver og stjeler, og du rett og slett føler han «er i ferd med å ødelegge sin egen fremtid, karriere og sosiale omgang».
Av den grunn vurderer du å informere arbeidsgiver om samboeren din sitt rusbruk – ikke minst av hensyn til sikkerheten på arbeidsplassen. Samtidig føles dette som en utlevering av ham. Du spør ikke om noe konkret, og sier heller ikke om dette er noe dere har snakket mye om, men på generell basis vil vi anbefale deg å snakke med samboeren din om rusbruken: Hvordan påvirker det deg, og hvilke følelser og tanker har du rundt det (som f.eks.  at du er bekymret for at det kan skje ulykker på arbeidsplassen.).
Det er fullt mulig å si ifra til arbeidsgiver. En idé kan være å ta kontakt med AKAN for veiledning rundt dette, eventuelt pårørendeorganisasjoner for å snakke om situasjonen din (som Pårørendesenteret, Norsk kvinners sanitetsforening). Du er også velkommen til å ta kontakt med oss i RUStelefonen for en anonym samtale i våre åpningstider (11-18 man-fre), enten på chat eller telefon.
Til slutt er det viktig for oss å påpeke, at du må huske å ta vare på deg selv oppi alt dette . Det kan bli mye tanker rundt rusbruken og situasjonen til din samboeren, og pårørende kan føle på mye ansvar. Til syvende og sist er det samboeren din sitt ansvar og hans valg.