Kjøre bil med Cipralex og Vallergan?

Ser at antidepressiva inngår i kjørerestriksjoner, gjelder det også Cipralex (20 mg) ?
Du kan kjøre etter 8 timer ved inntak av:
Imovane 7;5 mg, eller, 2 tbl Paralgin Forte, eller 5 mg Vival, eller 10 mg Oxynorm
Altså bare en av de medikamentene, det har jeg forstått.
Men en har jo ingen kontroll/viten om hva som er igjen i kroppen etter 8 timer, da vi «forbrenner» ulikt. Kan de da ta sertifikatet om promillen er over 0,2 promille selv om det har gått 8 timer, og en selvfølgelig har resept? Hvorfor blir ikke dette opplyst av lege apotek? Jeg har spurt opptil flere ganger. Fikk opplyst fra apoteket om at Vallergan ikke står på denne lista lenger på apoteket og ikke har restriksjoner på kjøring, stemmer virkelig det? Utrolig vanskelig og få/finne svar på dette.

Kvinne, 56 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Antidepressiva er nevnt i veilederen Helsekrav til førerkort så det gjelder nok også Cipralex selv om produktnavn ikke er oppført. Det samme gjelder Vallergan som har virkestoffet alimemazin. Bruker du disse medikamentene samtidig gjelder det egne regler for bruk og du bør derfor dette opp med foreskrivende lege som kan veilede deg.
Når det gjelder tiden det tar før man er skikket til å kjøre bil etter inntak av alkohol og noen medikamenter er det veiledende grenser. Villfarelse om promille vil for eksempel ikke frita fører ansvar for å kjøre i beruset tilstand i hht. Lov om vegtrafikk § 22. I hht til §21 samme lov skal fører ikke føre bil hvis hen ikke føler seg skikket. Hvis hen er beruset av alkohol eller andre bedøvende eller berusende midler, syk, svekket, trett eller, eller skyldes andre omstendigheter. Så i praksis betyr det at i alle situasjoner skal fører av bil føle seg skikket til å føre bilen uansett om det er brukt rusmidler eller ei i forkant. Opplever fører seg svekket, trett, beruset eller annet etter de anbefalte 8 timene skal hen ikke føre bil.
Du skriver at «Du kan kjøre etter 8 timer ved inntak av: Imovane 7;5 mg, eller, 2 tbl Paralgin Forte, eller 5 mg Vival, eller 10 mg Oxynorm». Dette stemmer ikke helt. 8-timers regelen gjelder for Imovane og for enkeltdoser opioider. Den gjelder ikke for Vival, her er det ikke fastsatt en regel for intervall fra inntak til bilkjøring.