Kan man hallusinere av alkohol? Er det vanlig å virket dopet når man er full? Er det normalt når man er dritings å sove, 5 min etterpå spretter opp igjen før man slukner igjen, deretter spretter opp igjen og prøver å komme seg ut av leil osv? Bekymret vennine.

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Alkohol er ikke et hallusinogent rusmiddel, så det er ikke vanlig å hallusinere av alkohol – men det kan forekomme ved farlig høye inntak. Det er imidlertid ikke uvanlig at alkoholrus gjør folk tåkete, at de sier mye rart og ved høye inntak kan man også oppleve «black-out», altså at man ikke husker deler eller alt av kvelden.
Når det gjelder spørsmålet om man virker dopet når man er full, spørs det litt hva du mener med dopet. Alkohol er et rusmiddel, og avhengig av hvor mye man drikker, vil man bli i godt humør, få dårligere balanse, bli kritikkløs, kvalm, snakke snøvlete, få blanke øyne som henger litt etter, samt bli trøtt og sløv. Det er med andre ord ganske vanlig å bli trøtt av alkohol, og å gjøre rare ting. På våre sider kan du lese mer om typiske virkninger av alkohol.