Kan kjæresten min få straff om hun sitter på med en som røyker hasj?

Hei! Her om dagen kjørte jeg kompisen min og dama fra A til B. Kompisen min røyker hasj (jeg også av og til) Hvis politiet hadde stoppet oss, kunne dette resultert med at kjæresten min hadde fått straffeforfølgelse? Hun har aldri rørt narkotika før. Og hva kunne skjedd med meg?

Mann, 23 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er kun den som bruker et illegalt rusmiddel, som kan risikere å bli straffet. Så, kjæresten din kan ikke straffes så lenge hun selv ikke røyker hasj.
Hvis du er hasjpåvirket når du kjører, eller har verdier av THC (virkestoffet i hasj) i blodet når du blir stoppet, vil du risikere å miste førerkortet ditt og bli anmeldt for kjøring under påvirkning. Merk at du har THC i blodet i opptil 24 timer etter inntak, og bør derfor vente med å kjøre til da – selv om du ikke føler deg påvirket lengre.
Hvor lenge du evt. mister førerkortet og hva straffen blir, kommer an på hvor mye THC du har i blodet.
Du kan også risikere å miste førerkortet om du innrømmer til politiet at du røyker hasj av og til. Da kan politiet melde fra til fylkesmannen, og du mister potensielt førerkortet fordi bruk av rusmidler vanligvis gjør at du ikke fyller helsekravene. Du kan lese mer om dette her.
For øvrig, om vi ser bort ifra det som handler om kjøring, vil bruk og besittelse av hasj vanligvis straffes med et forelegg, det vil si en bot og anmerkning på rullebladet.