Jeg har en datter på 19 år som i sommer har festet en del

Hei. Jeg har en datter på 19 år som i sommer har festet en del. I noen dager nå så har hun gått i en tilstand med mye angst og «vrangforestillinger». Hun sier hun konstant opplever at alt hun gjør har hun opplevd før. Hun har tidligere hat en del psykiske problemer med angst og er generelt en litt «skjør» person. I går var jeg å hentet henne fra en fadderuke. Vi dro ned til legevakten så hun raskt skulle få hjelp med angsten. På veien hjem fikk jeg rede på at disse vrangforestillingene begynte etter en fest hvor hun hadde røkt hasj. Jeg er bekymret for henne. Hun skal flytte for seg selv og begynne på skole neste uke. Hvordan bør jeg agere i forhold til dette? Mvh bekymret far.

Mann, 46 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Veldig bra at du føler opp datteren din tett og har en god dialog med henne. Dette er det aller viktigste. Det er ofte lurt å ikke få helt panikk når det gjelder ungdom/studenters testing av rus. I de aller fleste tilfeller er slik eksperimentering noe som går over av seg selv når kravene til studier og andre ting blir større.
Det kan være en idé å snakke mer konkret med henne om cannabis (hasj og marihuana), i og med at hun har prøvd dette. Prøv å ikke være sint eller hysterisk, men snakk med henne om hvordan hun har opplevet dette, og hva hun tenker selv. Det er viktig å anerkjenne at nysgjerrighet på rusmidler (særlig cannabis) er normalt i hennes alder og at det er en del som tester det.
Samtidig er det viktig å snakke konkret om hvordan cannabis (og andre rusmidler) kan påvirke nettopp din datter mer negativt enn andre. Hun er sårbar psykisk og får lett angst. Dette er en dårlig kombinasjon med cannabis. Det er meget godt kjent at mange reagerer negativt på cannabis og får sterke angstreaksjoner. Det er normalt, og for de fleste går det over av seg selv når en ikke bruker det lengre. Men for sårbare personer kan det blir mer alvorlige psykiske plager. Det er viktig at hun er klar over risikoen og sin egen sårbarhet.
Dersom din datters plager vedvarer også når hun ikke nylig har brukt rus, bør dere oppsøke lege for hjelp til videre hjelp.
En mulig inngang til en samtale kan være at dere sammen går gjennom vår brosjyre om cannabis og baserer samtalen på den.
Dersom det er behov, enten for deg eller dere begge, kan dere ta kontakt med Uteseksjonen i Oslo. De tilbyr veiledning både til ungdom og foresatte.