Jeg er veldig bekymret for min bror som bruker alt mulig av rusmidler hver dag

Hei, jeg er veldig beskymret for min bror som bruker alt mulig av rusmidler hver dag og er deprimert å ser ingen fremtid. Lurer på hva jeg kan gjøre for å få han til å tenke at han har en fremtid eller hva han kan finne på uten å måtte ruse seg?

Kvinne, 24 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en vanskelig situasjon, og at du ønsker å hjelpe broren din så godt du kan. Du kan selvfølgelig fortelle ham at du er bekymret, og vise din støtte – sannsynligvis betyr det ganske mye for ham. Men, utover det, er det dessverre ikke sikkert at du får gjort så veldig mye for ham. Hvis han skal få til en endring må han selv oppriktig ønske det, og han må selv ta de nødvendige grepene for å få det til. Dette kan f.eks. innebære en miljøforandring, profesjonell hjelp, begge deler eller andre ting. For å få profesjonell hjelp kan han kontakte fastlegen sin og få henvisning til behandling. Mulighetene finnes, men han må altså selv ta initiativ. Det er tross alt veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Mange av de som ønsker endring har gjerne kommet til det punktet der ulempene ved rusbruken oppleves som større enn fordelene. Kanskje kommer han til det punktet snart, kanskje ikke.
Uansett er det viktig at du også tar vare på deg selv. Dersom du ikke allerede gjør det, må du gjerne støtte deg på familie/venner, eller du kan kontakte Pårørendesenteret i Stavanger for råd og veiledning. Se også vår guide til bekymringssamtaler for ytterligere tips og råd. Og, om han vil, er han selvfølgelig velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, dersom han ønsker informasjon om hjelpeapparatet og hvordan han kan gå frem for å gjøre en endring.